AstroPew!

AstroPew är ett rymdskeppsspel med nätverksstöd. Man kan flyga runt och skjuta på varandra med fräsiga pew-ljud!

AstroPew var vårt projekt i EDA095 Nätverksprogrammering på LTH. För nätverkskommunikationen använde vi ren UDP med vår egen DeliveryService-klass för att kunna säkerställa att vissa paket levereras. Grafiken görs med hjälp av 3D-motorn jMonkeyEngine.

Pew-pew:a dina vänner! Försök hänga med! Flyg runt lite!

Vi blev ganska nöjda med AstroPew. Det fungerar bra, och med ett par spelare inne blev det dessutom roligt(!), vilket vi inte hade väntat oss. Vi hade naturligtvis en del problem med jMonkeyEngine, och den mesta grafikkoden är rätt fult ihophackad. Skulle vi fortsätta på det här projektet hade vi antagligen skrivit om det mesta från grunden.

Ladda ner AstroPew här.
Källkoden hittas på Google Code.

För att köra servern kör man java -Xmx256m -cp ./:../jME_2.0.jar -Djava.library.path=../lib/natives server.JoinableServer;.

För att köra klienten kör man java -Xmx256m -cp ./:../jME_2.0.jar -Djava.library.path=../lib/natives client.Client $1 34567 $2;, där $1 och $2 ersätts med en serveradress respektive ditt spelarnamn.

Det finns två shell-script, runserver och runclient, som underlättar körning. Runserver tar inga argument. Runclient tar server och spelarnamn.

Kontroller: